onsdag, september 15, 2010

Lax- och päronsallad med fänkålsremoulad

Igår när jag kom till Göteborg fick jag grymt god middag hemma hos Drakungen och Regn.
Ett recept helt klart värt att komma ihåg.

Du behöver:
250 g frysta sojabönor i skidor
500 g laxfilé
Salt och peppar
½ citron
1 msk olivolja
300 g blandade salladsblad
2 päron
½ dl strimlad purjolök

Skär laxen i kuber, salta och peppra, pressa citronsaft över och låt stå några minuter.
Här skulle jag nu rekomendera att du gör remouladen...Se nedan.
Koka upp sojabönorna, tar ca 1 min. Kyl ner och tryck ut bönorna ur skidan.
Hacka upp salladen, päronen och purjolöken. Blanda med bönorna och strö granatäppelkärnor över. Stek nu laxen. Även detta kommer gå ganska fort.

Till fänkålsremouladen:
1 fänkålsstånd, skiva och koka i 10 min.
1 dl pickles
1 avocado
1 dl majonäs
1 tsk riven pepparrot
1 tsk citronsaft
1 msk hackad färsk dill
Salt och vitpeppar

Mixa samtliga ingredienser till en slät smet. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer: