onsdag, januari 20, 2010

Min mage

Jag har en ledsen mage, så är det bara.
Den tål liksom väldigt lite... och den kan bli störd av väldigt mycket.
Saker som jag måste undvika är: Mjölkprotein och nötter.
Saker som jag borde undvika men inte helt riktigt alltid gör är: Soja och vete.
Saker som jag borde äta väldigt lite av men slarvar väldigt mycket med är: Lax, lever, socker, citrusfrukter och saftigt kött.
Resultatet vid slarv är alltid typ samma. Smärta och kramp. Och vid stort och/eller långvarigt intag av vissa bovar uppkommer även eksem.
Jag har nu, tack vare min syster och näringsterapeut, fått lite bra saker för att hjälpa magen på lång sikt och lindra när jag är dum emot mig själv. Bland annat så äter jag saltsyra/metagest efter maten och sedan även helenzymer som hjälper matsmältningen.
Fick i julklapp av I en bok om huskurer. Tog en titt i den för att se om jag kunde hitta ngt på matsmältning... fann först banan som skulle vara bra, men tyvärr är det för likt mjölkproteinet. Så det går bort. Och sen var det grapefrukt, men jag skulle ju egentligen undvika citrusfrukter. Så nej på den oxå. Morot då. Jag gillar morötter! Tydligen är det betakarotenet i moroten som är nyckeln. Mer då? Kanel är både stimulerande och kramplösande för magen. Låter ju lovande för jag gillar verkligen kanel. Kanel i kaffet, kanel på gröten, kanel i bullen och kanel som...ja på nyår drack jag det som sprit. Men i af. Så nu har vi morötter och kanel. Mer då? Ris rensar tydligen ur slaggprodukter och papaya innehåller ett enzym som liknar de som finns i magen, vilket då gynnar matsmältningen.
Så alltså kan jag med hjälp av lite eller mycket kanel, morötter, ris och papaya få en ganska glad mage. Skönt att höra (läs: läsa)

Inga kommentarer: