söndag, januari 17, 2010

Husmorstips nr.2 Pengar på spisen

Ja jag menar rent bokstavligttalat: Pengar på spisen.

Ända sen jag var liten så har vi alltid haft svarat mynt hemma. Min mamma och mormor har alltid lagt 3 st en kronor under kastruller när dom har gjort långkock eller lagat något som lätt bränner. Mynten skapar en liten distans mellan plattan och kastrullen vilket då gör att det inte bränner lika lätt. Dock bör man välja mynt av samma tjocklek och jag måste avråda från 50-öringen (den ska i och sig försvinna i september 2010) då den är lite för small till enda målet.

Detta knep har sparat mig många kastruller när jag gjort sås, kokat knäck eller innan jag kunde koka ris (!) på ett bra sätt. Och 3 kronor är väldigt lite om man jämför med tiden att rengöra en riktigt bränd kastrull ;-)

Inga kommentarer: