torsdag, mars 10, 2011

Gårdagens middag...

Snacks innan maten: Puffade majskorn, nej inte Popcorn!
Huvudrätt: Corn bread, vitlök/chili/liquid smoke-kryddad hel kyckling i ugn, ris, ruccola/bön-sallad och en mumsig sås.
Efterrätt: Choklad och kaffe/te

Trots att allts blev försenat pga yttre omständigheter så blev maten kalasgod.
Cornbread-receptet var det jag först la upp här på sidan, men jag har modifera det lite.
Kycklingen var enkel. Den delades upp i lämpliga delar sedan gjorde jag en mix av lite vatten, olja, massa vitlök, chiliflingor, liquid smoke, salt och peppar. Rulla runt kycklingbitarna i denna blandning och strö slutligen lite majsmjöl (för krispigheten) över dom och så in i ugnen på ca 250 grader. Det kommer ta minst 50 min innan kycklingen är klar. De sista 10 min kan du köra på med grill för att få lite färg.
Till detta åt vi en sallad och ris... detta får du lösa själv, jag vet att du kan!
Såsen då. När jag ändå skulle byta till grill på ugnen passade jag på att hälla över all spa från kycklingen i en kastrull, sila spat när du häller över det! Detta kryddade jag sedan lite extra med samma kryddor jag redan använt till kycklingen samt buljong. När det kokat upp tillsatte jag havregrädde och så redde jag av såsen med potatismjöl. Klart!

Tillför vänner, vin, kaffe och choklad så är din onsdagsmiddag klar!

Inga kommentarer: