tisdag, december 21, 2010

Julgodis med Choklad

Har gjort Chokladkola och tryfflar... Mycket gott!
Tryfflarna var löjligt enkla.

100 g Choklad
4 msk grädde (havre, kokos, soja, vanlig...ja det är upp till dig)
1 msk honung


Koka grädden och honungen. I med den upphakade chokladen och låt smälta. Vill du smak på tryfflarna så är detta ett bra tillfälle. Apelsin, lite kaffe, mint?
Häll upp smeten på en djup tallrik och kyl ner.
När den är kall och stel kan du börja rulla bollar av den som du sedan rullar i en blandning av valfritt pulver. Förslag är Kanel, kakao, florsocker eller silver-strösselkulor.

Ett annat godisförslag så jag på DN.se

Rocky Road Crisp

300 g mörk choklad

1 dl salta jordnötter
1 dl rostade, skalade hasselnötter

2 dl minimarshmallows (40 g)
Vid Nötterna får jag problem men jag tänker rostade pumpafrön och cornflakes...?

1. Hacka chokladen grovt och smält i mikrovågsugn eller över vattenbad.
2. Blanda ner nötter och marshmallows i chokladen. Häll smeten i en form med bakplåtspapper, ca 20 x 25 cm.
3. Ställ i kylen och låt stelna ca 2 timmar. Skär i rutor. Förvara i kyl.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gjorde denna efter recept av Lejla och hon hade i dumlekola (2 påsar), supergott!

//Linn

Carro sa...

Hade ju varit trevligt...MEN, det är mycket i dumlen som jag inte tål :( Typ mjölken i kolan och i chokladen runt.
Funderar dock på krossade polkagrisar, mörkchoklad och minisarna...