torsdag, februari 18, 2010

Getmjölk


Jag hittade Getmjölk på konsum här för ett tag sedan. Den har sedan blivit stående i kylskåpet - lite skeptisk men endå så nyfiken har jag varit! Den kostade 25 SEK för 0,5 l = 50kr/liter (!)
Men nu börjar den närma sig utgångsdatum (220210) så jag var ju tvungen att testa. Öppnade den imorse till frukosten (müsli), smakade först på en sked.
Reaktion 1: den kändes som "riktig" mjölk i munnen (inte så konstigt.
Reaktion 2: lite "hårig" i smaken.

Hade den som sagt var i müslin och den var helt okej. Magen har inte heller reagerat på den (vissa gör ju det även på getmjölk av dom som inte tål/inte är vana vid animalisk/ko-mjölk. Men jag tror ju inte att jag kommer köpa den jätte ofta men kanske någon gång då och då. Kul att testa ändå.

1 kommentar:

Carro sa...

Vill som mjölkallergiker i detta radarpar hänvisa till http://stofilmat.blogspot.com/2010/01/varfor-at-jag-getost_27.html
Ingen, varken laktosintoleranta eller mjölkallergiker, tål egentligen get... Hårdost går bra för laktosarna men Thats it. Annars är man fejk ;)
Eller så har man valt bort komjölk av andra skäl...Som tex du I :)