onsdag, januari 27, 2010

Vad var det nu jag bör och inte bör äta..

I resan till ett lite bättre liv och bättre hälsa så har jag nu läst och försökt förstå lite...
Kände ett visst behov att göra en + & - lista över vad jag bör och inte bör äta...
Så här ser den ut:

+
ost
yougurt
grädde
osaltat smör
keso
nöttkött (magert)
skinka
revbensspjäll
rumpstek
bacon (magert)
oraffinerade kolhydrater
Purinprotein?
lamm
lever (kyckling, lamm)
njure (kyckling, lamm)
hjärta (kyckling, lamm)
linser
grönsaksgryta
ägg
torsk
musslor
krabba
ostron
tonfisk
nötter
valnötter
mandlar
cashewnötter
solrosfrön
pumpafrön
frön

(observera att dom röda + är sådant som jag inte ska äta också)

-
rafinerade kolhydrater
socker
alkohol
honung
choklad
avokado
vindruvor
forell
kolja
räkor
jordnöttsmör
pekannötter
jordnötter


Min tallrik bör bestå av 33% protein (kött) 33% fett och 33% oraffinerade kolhydrater.
Kommer bli intressant... men inte omöjligt för en "tuff brud i lyxförpackning"*


*citat från I -5 år

Inga kommentarer: