lördag, februari 18, 2012

Hallon-Chokladkaka


Gjorde en extra stor sockerkakssmet som jag delade i två bunkar.
I en blandade jag ner kakaopulver och i den andra mixade jag ner hallon. Sedan hällde jag ner båda smetar i formen, choklad underst och sedan hallonsmeten.

Ingredienser:
75 g smör
3 ägg
2 dl socker
4 dl mjöl
3 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
1,5 dl juice
1 msk psylliumfröskal

1 dl hallon
3 msk kakaopulver

Grädda på 175 grader i 30-40 min
Kakan kan eventuellt behöva stå lite längre än vanligt i ugnen eftersom det var bär i smeten.

Glasyr
När kakan är gräddad och svalnat är det dags för glasyren.
Du behöver 2 dl florsocker och 2 msk juice.
Blanda ihop i en skål och glacera sedan kakan.

Jag valde att dekorera med hallon men man kan ju tex använda riven Choklad eller ngt annat kul/gott.

Inga kommentarer: