torsdag, oktober 13, 2011

Fisksoppa är höstigt!

Och denna är enkel. Men ack så god!

Du behöver (till 4 pers):
400 g Hoki eller torsk (vit fisk helt enkelt)
3 dl Matris
2 st Buljongtärningar, grönsak
½ Purjolök
5 st champinjoner
2 liter vatten
Börjar med att koka riset. Enkelt att göra. I med riset i vattnet och så slänger du med buljongtärningarna. Mitt ris skulle koka i 15 min så jag lät det stå och puttra i ca 10 min innan jag adderade resten av ingredienserna.
Hacka upp fisken, svampen och purjon i lagom bitar. Viktigt är att du får med den gröna delen av purjolöken, skölj den först!
Ner med allt i grytan. Låt koka i några minuter och smaka av.
Här kan det nu finnas behov av 1. mer vatten 2. mer salt 3. en till buljongtäning.
Smaka av och prova dig fram.

Servera gärna knäckbröd och smör till soppan.

Inga kommentarer: