tisdag, oktober 19, 2010

Lite om Kaffe

Underbara upplyftande härliga dryck, varm som kall. Mjölk som svart.
Tydligen dricker svensken, efter Finnarna (av alla människor?!!) mest kaffe i Världen. Just när man säger det så låter det knasigt, men någon måste ju dricka mest och nästmest.
3,4 koppar om dagen intar en Svensk i genomsnitt. I sig låter det ju inte allt för mycket, men om jag nu tänker efter så dricker jag personligen bara 2 st, det gör att någon annan måste dricka mina 1,4 koppar som finns kvar av min kvot. Min pappa dricker inget kaffe alls, vem dricker då hans 3,4 koppar om dagen?
Har ni tänk på hur många sätt man kan göra sin kopp kaffe på?
Mocca, Press, Espresso, snabbpulver, Brygg, Perkulator, Aeropress, Kapselkaffe och med största sannolikhet har jag glömt massa flera. Men jag anser nog att t.ex Latte är en Espresso i grunden som man förvandlar till en Latte, kan vara bara jag men det känns lite så.
Hittade statistik på vilket kaffemärke som går bäst, Gävles älskade Gevalia leder med 39 %. Själv är jag nog mer ett Zoega eller Nordqvist-fan. Eller så köper man sig ett paket gott kaffe på typ Bönor & Blad, hittade ett vid namn Monsun Malabar häromveckan. Smaskigt!
Kaffe är gott. Blir en kopp efter lunchen, min nr 2 idag.

Inga kommentarer: