tisdag, mars 02, 2010

Kycklingleverstuvning!

Yes ni läste rätt - jag äter lever! I min familj har vi tagit till vara på väldigt mycket av de djuren vi äter då vi hade bondgård. Lever från nöt var en sak vi åt då och då under min uppväxt, något jag uppskattade mer och mer med åldern - väldigt god smak.

Då jag inte längre äter nött så har jag ju inte ätit lever på väldigt länge men så fick jag äntligen tummen ur och köpte kycklinglever. En av dom faktorerna som har gjort att det dröjt var en liten rädsla för att det inte skulle smaka lika gått...

Men men nu var det dax! Köpte lever, rensade den. Kokade ris till.
Stekte levern - doften som spred sig från stekpannan var underbar. Fräste lite lök samt äpplen. In med det och lever i en kastrull - på med matlagninggrädde (valfri form) svartavinbärssaft eller gelé är nästan ett måste(!) salt och peppar. Låt koka! Blev helt underbart.
Kom på att vi hade lite rödvin kvar från i helgen - i med en skvätt av det med = ännu godare!

Många tycker att lever är äckligt att äta, den åsikten delar inte jag! Det är gott!

Inga kommentarer: