torsdag, februari 04, 2010

Salt

Man kan nog säga så här om mina saltvanor: Jag saltar alltid lite extra.
Inte överdrivet men jag saltar.
Kollade lite på det där med salt på livsmedelsverkets hemsida.
Vi svenskar äter 10 till 12 gram salt per dag. Det är dubbelt så mycket salt som vi ”borde” äta. Rekommendationen är 5 till 6 gram salt per dag, vilket är ungefär lika mycket som en tesked.
Jag äter helt klart för mycket. Men jag säger det igen....Inte överdrivet!
Mina huvudkryddor när jag lagar mat är salt, svartpeppar och vitlök. Jag kan laga mat med dessa tre smaksättare i veckor utan att bryta in med något annat. Jag gillar hur salt bara framhäver smakerna som redan finns i maten. Men jag ska inte ursäkta mitt saltande och nu är det andra bullar under detoxen. Nu måste jag äta mindre salt. Helst inget alls. Så det enda jag kryddar med nu är grönsaksbuljong (som innehåller lite salt), peppar och vitlök. Allt för att minska intaget. Funkar faktiskt fint. Grönsaker är ju goda som dom är!

Inga kommentarer: