lördag, januari 16, 2010

Lite annan dryck

Snart har det gått två år sedan jag drack mitt senaste glas ko-mjölk.
I och med detta så har jag/vi nu testat lite olika ersättningsprodukter, vissa bättre än andra och vissa väldigt bra. När C:s allergier ökade till både; animalisk mjölk, sola och havre så började vi även testa Ris-vätska-produkter. Och jag kan lätt säga att jag tycker att ris-produkterna är helt klart dom som är bäst i mat/dryck dock tycker jag att havremjölk är det som är godast att dricka.

Hörde från en barista strax innan nyår att Valio, www.valio.se, ska komma med komjölksersättningsprodukter. Detta ser jag fram emot med stor glädje - Valio (som är finskt) har sedan länge varit duktiga på laktosfria produkter så dom kan nog lyckas bra.

För några år sedan så fanns det inte så många olika fabrikat på marknaden, men det ökar och ökar. I höstas kom Carlshamn, www.carlshamnmejeri.se, med helt mjölkfria vätskor (dom har haft smör länge) Dock måste jag säga att dom kommer längst ner på listan, av flera olika orsaker; dom är väldigt "blaskiga" och "vattninga", sedan är förpackningen 0,75 l vilket gör att man blir lite lurad att tro att man köper 1 l vilket är den vanligaste förpackningen. Plus att själva korken går lätt sönder och läcker (man måste ju skaka alla dessa mjölk-sorter då de är fejkade vätskor) samt det är svårt att hälla ur den. Deras olika grädde är dock helt okej.

Sedan kan man diskutera priser, Solhavre från Ica som har funnits länge kostar väldigt olika. Nere på Ica i centrum kostar den 14.95kr/l lite längre bort kan man köpa 10 st för 110kr = 11kr/l samt att om man köper den via nätet får man betala 16,07kr/l. Dock är tyvärr den godaste Ris-drycken som brukar ligga runt 22-23kr/l. Det är alltså inte billigt att vara allergisk.

Soja ligger någonstans i havre-nivån i pris. Dock så har jag nästan slutat att köpa hem soja på grund av en lite andre anledningar. Dels så är havren mer närproducerad samt att soja är genmodiferat, exakt vad detta innebär vet vi inte i dagsläget - men själva ordet modiferat känns fel?! Dels så finns det studier som visar på att soja ombildas i kroppen till det kvinnliga hormonet östrogen, vilket då innebär att man får i sig extra östrogen. Detta är inte speciellt bra för män, soja är ju väldigt populärt i hela Asien i olika former och många män i Asien lider av impotens samt att dom är väldigt korta. Där av att föräldrar som har barn som är allergiska mot komjölk - köp inte soja till dom. Har på ett bra sätt sagt detta till några föräldrar och vissa har ingen aning om det.

Jag skulle vilja göra ett blind test på de olika mjölksorterna som finns och se om jag kan känna vilka dom olika är, för det är skillnad.

Dom fabrikaten som har ersättnignsprodukter är: (som jag känner till finns i handeln)
GoGreen, http://www.gogreen.se/gogreen/se2.nsf/page.items.www/4E2B72B44CF1DB7DC125725D005F5070?open
Ica, http://www.icasvenskmat.se/Shop/Index.php?ArtId=164258
RiceDream (vet inte vilka som tillverkar denna)
Carlshamn, www.carlshamnmejeri.se
Oatly, http://www.oatly.se/
Alpro, www.alprosoya.se

1 kommentar:

Carro sa...

Rice dream produceras av ett amerikanskt företag.
www.tastethedream.eu